gototopgototop
هجوم اوّل به روایت ابن أبی‌شیبه (متوفّای 235 هجری) PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط علی لباف   
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۲۴

 

٭ دورنمای مطالب

پیش‌گفتار

مُصَـنّف‌نگاری

گفتار یکم: ماجرای هجوم به بیت فاطمه‌علیهاالسّلام به روایت ابن أبی‌شیبه

ابن أبی‌شیبه کیست؟

درباره کتاب «المصنّف»، تألیف: ابن أبی‌شیبه

در کتاب «المصنّف» چه می‌خوانیم؟

تحصّن در بیت فاطمهعلیهاالسّلام در منابع تاریخی

نقل احمد بن حنبل در مُسند

زمان وقوع تحصّن

اسامی تحصّن‌کنندگان

تواتر نقل‌های حاکی از تحصّن

دورنمای نقل‌های تاریخی

هجوم اوّل (= واکنش به تحصّن، از سوی نظام حاکم)

هجوم اوّل، به روایت ابن أبی‌شیبه

گفتار دوم: بررسی هجوم به بیت فاطمه‌علیهاالسّلام به روایت ابن أبی‌شیبه

روش علمی بازخوانی حوادث تاریخی

بررسی یکم: نکاتی درباره هجوم اوّل به خانه فاطمه‌علیهاالسّلام

نکته اوّل: عدم خروج حضرت ‌علیعلیه‌السّلام از بیت‌ فاطمه‌علیهاالسّلام در هجوم‌ اوّل

سند شماره 1) نقل ابن قُتَیْبَه

سند شماره 2) نقل ابن أبی‌الحدید

نتیجه: عدم بیعت حضرت علیعلیه‌السّلام با ابوبکر در پایانِ هجوم اوّل

نکته دوم: تدارک همه امکانات لازم جهت به آتش کشاندنِ خانه فاطمه‌علیهاالسّلام در هجوم اوّل

سند شماره 1) نقل ابن قُتَیْبَه

سند شماره 2) نقل ابن عبد ربّه و نقل أبوالفِداء

سند شماره 3) شواهدی دیگر

نقل ابن أبی‌شیبه

نقل‌های مشابه: جوهری؛ متّقی هندی

نقل ابن عبد البَرّ

نقل‌های مشابه: نُوَیْری ؛ صَفَدی

نتیجه: تهدید به سوزاندنِ خانه، کاملاً جدّی و واقعی بوده است

تذکّری درباره احراق بیت ‌فاطمه‌علیهاالسّلام در هجوم اوّل و هجوم ‌اصلی

نقل بَلاذُری

نکته سوم: پرهیز نظام حاکم از تشویش افکار عمومی، در مراحل آغازین هجوم اوّل

نحوه مواجهه و شیوه پاسخگویی حضرت زهراعلیهاالسّلام به مهاجمین

سند شماره 1) نقل ابن قُتَیْبَه

سند شماره 2) نقل ابن أبی‌الحدید از أبوبکر جوهری

بررسی رفتار احترام‌آمیز از زاویه‌ای دیگر

رفتار احترام‌آمیز تغییر چهره می‌دهد

سند شماره 1) نقل ابن قُتَیْبَه

نتیجه: رعایت احترام حضرت زهراعلیهاالسّلام، حرکتی صوری، نمایشی و عوام‌فریبانه بود

بررسی دوم: عبارتِ «فَانْصَرِفُوا راشِدِینَ» به چه معناست؟

مقدّمه یکم: رهبری معنوی تحصّن توسّط حضرت زهراعلیهاالسّلام

نقل ابن أبی‌شیبه

مقدّمه دوم: عدم تمایل متحصّنین به پایانِ تحصّن

نقل کلاعی أندلسی

مقدّمه سوم: خطر به قتل رسیدنِ امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام

نقل ابن عبد ربّه و نقل أبوالفِداء

مقدّمه چهارم: لزوم حفاظت از جانِ امیرالمؤمنینعلیه‌السّلام

نقل یعقوبی

جمع‌بندی اوّل: «فَانْصَرِفُوا راشِدِینَ» به معنای ابراز رضایت حضرت زهراعلیهاالسّلام از تحصّن سه‌روزه می‌باشد

شرح

معنای لغوی «راشد»

«فَانْصَرِفُوا راشِدِینَ» یک ترکیبِ اصطلاحی است

موارد کاربرد اصطلاح «إِنْصَرِفْ راشِداً»

نتیجه‌گیری

نفوذ تحریف در کتاب «الإستیعاب»، شاهدی‌ بر صحّت ‌نتیجه‌گیری

جمع‌بندی دوم: «فَانْصَرِفُوا راشِدِینَ» به معنای تذکّر به لزوم اطاعت از دستور رهبریِ تحصّن می‌باشد

شرح

راشدین، از لحاظ ادبی «حال» محسوب می‌شود

رشد در چیست؟

نشانه اوّل: فَرَوْا رَاْیَکُمْ

نشانه دوم: خروج زبیر با شمشیر

نقل‌های حاکی از خروج زبیر با شمشیر

نتیجه‌گیری

٭ پیوست‌ها

پیوست یکم: درباره ابن قُتَیْبَه دِیْنَوَری

پیوست دوم: درباره ابن أبی‌الحدید معتزلی




 

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۲۰
 

سایت کاتبان فاطمیّه

katebanefatemiye.comkatebanefatemiye.comkatebanefatemiye.com

آمار

اعضا : 432
محتوا : 283
بازدیدهای محتوا : 40557

ترافيک سايت

 87 مهمان حاضر

دانلود برای اعضا

کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز پاسخ گویی به شبهات فاطمیّه می باشد